Tausta

Suomalainen Kirjakauppa on valtakunnallinen ketju, jonka konseptiin kuuluu liikkeiden keskeinen sijainti asiakasvirtoihin nähden. Kirjojen myynti on siirtynyt osittain verkkoon, joten sattumanvaraiset käynnit kirjakaupoissa ovat vähentyneet. SKK:lla on vankka vakioasiakasryhmä sekä suuri kanta-asiakasrekisteri, mutta haasteena on ollut saada potentiaalisia ryhmiä kiinni suurkuluttajien (aikuiset, koulutetut naiset) ulkopuolelta. Haaste oli saada uusasiakasvirtaa kauppoihin sekä palauttaa SKK takaisin ihmisten mieliin.


Tavoitteet


Haaste


Ratkaisu

Lähdimme jalkauttamaan Suomalaisen Kirjakaupan jokavuotista ystävänpäiväteemaa Facebookiin, jonka katsoimme olevan kattavin ja laajin "ystävien" sosiaalinen media Suomessa. Aikaisemmin toteuttamiemme Facebook -kampanjoiden perusteella tiesimme yhteisön kehitysrajapinnan soveltuvan erinomaisesti tämän tyyppisen kampanjan toteuttamiselle. Asiakkaan tarjoamien tuotteiden ja uskottavuuden myötä kasassa olivat kaikki edellytykset hyvin toimivalle virtuaalikampanjalle.

Facebookin sosiaalinen luonne tarjosi erinomaiset edellytykset ystävänpäivään sidotun kampanjan toteutukselle. Tarjosimme Facebookin käyttäjille mahdollisuuden muistaa ystäviään lähettämällä ystävänpäivälahjoja (Berliininpoppelit-kirja) kampanjaa varten suunnittelemastamme sovelluksesta. Lahjan vastaanottamisen yhteydessä käyttäjä antoi yhteystietonsa, jonka perusteella hänelle lähetettiin sähköposti. Tulostamalla ja toimittamalla sen liikkeeseen hän sai lahjan itselleen. Lahjan vastaanottaja pystyi lataamaan itselleen saman sovelluksen ja näin lähettämään lahjoja edelleen omille ystävilleen Facebook-yhteisön sisällä. Samalla käyttäjällä oli mahdollisuus osallistua ystävänsä kanssa Pariisin matkan arvontaan.

Kutsusovellus laskeutui SKK:lle toteuttamallemme Facebook -sivulle, jossa käyttäjillä oli mahdollisuus tutustua SKK:n muihin kampanjatuotteisiin sekä keskustella yleisesti kirjallisuudesta ja kampanjasta. Käyttäjillä oli myös mahdollisuus liittyä Suomalaisen kirjakaupan Facebook-sivun faniksi ja näin ryhtyä vastaanottamaan SKK:n viestejä ja tarjouksia Facebookissa. Jälkimarkkinointitoimenpiteenä lähestyimme sähköpostitse kaikkia ystävänpäivälahjasovelluksen ladanneita kampanjan päätteeksi. Tässä yhteydessä kiitimme osallistumisesta, ilmoitimme voittajan sekä kerroimme SKK:n Facebook-sivun uusista tarjouksista.


Tulokset

Kolmen viikon kampanja-aikana (26.01. - 14.02.2009) saavutetut tulokset olivat seuraavat:

Facebookista on tullut Suomalaiselle Kirjakaupalle uusi markkinointikanava ja luonteva osa yrityksen viestintää. Menestyksekäs kampanja on johtanut useisiin jatkotoimenpiteisiin sosiaalisessa mediassa.


Budjetti

Kampanjan suunnittelu- ja toteutuskustannukset 15 000 €.

"Kerrassaan loistava startti sosiaalisessa mediassa"

Mari Hyvönen
Markkinointisuunnittelija
Suomalainen Kirjakauppa

"Facebookissa nyt vaan on enemmän ystäviä kuin missään muualla!"

Toni Tiusanen
Robot


Kampanja lukuina

» Sovelluksen latasi 142 347 käyttäjää.
» 713 351 lähetettyä ystävänpäivälahjaa.
» 106 559 uutta uutta kontaktia.
» Kampanjasivulla 100 126 uniikkia kävijää.
» 75% sovelluksen ladanneista liittyi sähköpostilistalle.
» Generoitunut lisämyynti 15 000€.


Suunnittelu ja toteutus

Suomalainen Kirjakauppa
Pirjo Purovesi
Riikka Ranta
Mari Hyvönen

Radikal Advertising Oy
Tomi Koivulehto
Kari Vähäkangas
Jenni Ritamäki
Oskari Liimatainen

Robot <3
Toni Tiusanen Planner, Project Manager
Mikko Kalso AD
Kimmo Reinikainen Developer


Robot Creative Agency
http://www.rbt.fi/

2010